توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی
حال این سؤال پیش میآید كه با توجه به گستردگی جشنواره و موضوعاتی كه در این دوره به آن پرداخته می شود و همچنین حجم بالای میهمانانی كه در ایام جشنواره گردهم میآیند، امور استانها و مجلس حوزه هنری چگونه توانسته است با این بودجه انقباضی جشنوارهای به این گستردگی و مطولی را برگزار كند؟!
نكته جالب توجه اینكه اداره كل امور استانها و مجلس حوزه هنری به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره در مراحل مقدماتی و تداركات كه لازمه برگزاری جشنوارهای در سطحی قابل قبول است، ابتكاری به خرج داده و آن استفاده حداكثری از قابلیتهای فنی و كارشناسی موجود در مراكز استانی است به این معنی كه امور مدیریتی و اجرایی جشنوارهای با ماهیت پرداختن به آثار و تولیدات مراكز استانی به خود آن ها نیز محول شده است.
به هر حال حوزه هنری، توان فنی و نیروی انسانی كارآمدی در مراكز استانی در اختیار دارد كه به شكل روزمره مشغول به انجام امور روزمره و وظایف سازمانی خود هستند، وظایفی كه جنس و نوع پرداختن به آن ها نیز از همان جنس و ماهیت مجموعه فعالیتی است كه در جشنواره قرار است به آن توجه شود؛ یعنی نظارت بر آثار و تولیداتی فرهنگی و هنری در راستای تحقق اهداف حوزه هنری.
استقرار دبیرخانه هر یك از كمیتههای هفتگانه جشنواره آثار و تولیدات در مراكز استانی حوزه هنری به این معناست كه هر یك از مسئولان كمیتههای این جشنواره كه معمولاً ریاست حوزه هنری استانها را به عهده دارند در كنار انجام مسئولیت و وظایف محوله در مدیریت مركز استانی خود، توجهی نیز به مدیریت اجرایی بخشی از جشنواره نیز داشته باشند و با این كار به ظاهر ساده، مقدار قابل توجهی از بودجه یك جشنواره كه ممكن است صرف انتصاب مدیری خارج از بدنه حوزه هنری و غیربومی شود، صرفهجویی خواهد شد.
این امر پیامد مثبتی دیگری نیز در پی خواهد داشت و آن اینكه ساختار اجرایی بخش و یا بخشهایی از جشنواره كه ممكن است بر اثر انتصاب یك مدیر غیرسازمانی بر سر كار آید و آشنایی با حال و هوا و فضای موجود در یك سازمان فرهنگی همچون حوزه هنری نداشته باشد كه این خود هزینههای نیز به جشنواره تحمیل خواهد كرد شكل نخواهد گرفت و نیروی انسانی زیرشاخه مدیر و یا مسئول بخشهای مختلف جشنواره نیز از میان پرسنل سازمانی حوزه هنری كه اشراف به فعالیت های آن دارند انتخاب میشوند كه به این واسطه در بخش دیگری از هزینهها نیز صرفهجویی خواهد شد.
باید قبول داشت كه وضعیت اقتصادی در شرایط فعلی به ویژه در اختصاص بودجههای فرهنگی و هنری كشور چندان بسامان نیست و حتی در این حوزه سرنوشتساز نیز سیاستهایی در زمینه پیاده شدن جریان اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است كه باید با استفاده از ابتكاراتی ولو ساده همچون آنچه كه در مدیریت فرهنگی و هنری حوزه هنری شاهد آن هستیم سهمی در اجرایی شدن این سیاستها داشته باشیم.
البته موارد بیشماری به شكل مصداقی در زمینه روند اجرایی جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری در تحقق سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی وجود دارد كه ذكر تك تك آن ها در این مقال نمیگنجد و تنها برای نمونه به مواردی اشاره شد كه میتواند مورد الگوی سایر دستگاه های فرهنگی و هنری قرار گیرد.
چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری 7 تا 9 مهر به میزبانی حوزه هنری اصفهان برگزار خواهد شد.
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد